Praktijk Centrum Bomen is gespecialiseerd in boom-, groen-, bos- en natuurbeheer. Ze biedt haar klanten hierin trainingen, opleidingen en examens. PC Bomen vond dat haar facturatie te veel tijd kostte. Ze gebruikte Learning Online om deelnemers aan te sluiten. De facturatie naar deze deelnemers gebeurde altijd handmatig in Excel. Dit moest geautomatiseerd worden en in Exact Online geplaatst worden.
De context
"Privé kende ik Niek al. We kwamen eens aan de praat over een vraagstuk dat ik had en het bleek dat Semso hier wel bij kon helpen. Naast dat ik Niek privé al kende (dat was gewoon mooi meegenomen), wist hij goed vertrouwen te scheppen. Hij vertelde in begrijpbare taal wat het probleem was en de oplossing die hij voorstelde. Ik had alle vertrouwen in een goede afloop, dus daarom ben ik met Semso in zee gegaan."
Over de samenwerking
"Achteraf gezien had ik als mede-eigenaar het project eerder uit handen moeten geven aan een medewerker die ermee moet gaan werken. Ik was erg geïntrigeerd en geïnteresseerd in hoe een dergelijk project gerealiseerd werd, vandaar dat ik lang betrokken bleef. Daardoor heb ik wel veel geleerd van een dergelijk project, maar hierdoor is bepaalde afstemming rondom details wat vertraagd."
"Ik vond dat we altijd tijdig geïnformeerd werden over vorderingen en onvoorziene zaken in het project. Alles werd altijd in Jip en Janneke taal uitgelegd en toegelicht. Erg prettig om mee te werken!"
Over het resultaat
"Het voordeel dat we uit de koppeling halen, valt ons nog een klein beetje tegen. De oorzaak daarvoor ligt grotendeels bij ons, de verantwoordelijke voor de facturatie wisselt nog wel eens. Als onszelf de werkwijze niet helemaal duidelijk is, is dat ook lastig over te brengen op die verantwoordelijke. Misschien als we hier zelf stappen in zetten dat we dan het maximale uit die koppeling kunnen halen. De koppeling doet namelijk wel gewoon wat hij moet doen!"
"De facturen komen namelijk allemaal gewoon netjes in Exact Online. Deze moeten dan alleen nog even gecontroleerd en heel af en toe gewijzigd worden. Naast de automatisering krijgen we ook snel onze debiteuren beter in kaart."
Aanbeveling en verbeterpunt
"Ik zou Semso zeker aanbevelen! Er werd altijd duidelijk in Jip en Janneke taal met ons gecommuniceerd. We begrepen en wisten altijd wat gaande was en wat nog ging gebeuren. Niek kan goed luisteren en weet problemen juist te identificeren. Tevens wordt er door Semso erg adequaat gehandeld als er wat aan de hand is. Heb de samenwerking als erg prettig ervaren!"
"We zijn aardig over het initieel geoffreerde bedrag heen gegaan. Dit werd netjes tijdig met ons gecommuniceerd, dus het kwam niet als een verrassing. Het is geen verbeterpunt, maar gewoon iets wat ik liever anders had gezien natuurlijk haha! Soms ligt iets ook buiten je macht. Verder enorm tevreden over het resultaat en de samenwerking met Semso!"
Conclusie
Inschatten hoeveel de ontwikkeling van een maatwerk oplossing kost is altijd een uitdaging. Dit leer je voornamelijk door veel te doen. We zijn tegenover klanten compleet transparant over onze urenbesteding en communiceren tijdig wanneer een project uit de klauwen dreigt te lopen. Gelukkig gebeurt dit nauwelijks meer en worden onze inschattingen steeds accurater. Het blijft voor ons altijd een belangrijk punt om een zo reëel mogelijke indicatie af te geven. PC Bomen bedankt voor de samenwerking en hopelijk hebben jullie nog lang profijt van de ontwikkelde oplossing!