Homeij is distributeur van messen en toebehoren. Ze is bijvoorbeeld exclusief importeur van de enige echte Zwitserse Victorinox messen. Het familiebedrijf bestaat al meer dan 45 jaar en is sinds 2016 in nieuwe handen. Homeij is voornamelijk actief in de Benelux, maar sinds kort ook daarbuiten. Voor de administratie, orderafhandeling en voorraadbeheer maakt Homeij gebruik van Exact Online Productie.
Homeij werkte voorheen met een ERP-pakket waarin de EDI-oplossing was geïntegreerd. Na de overstap naar Exact Online moest de EDI-integratie opnieuw gerealiseerd worden.
De situatie
"We zaten erg te stoeien met het EDI traject: de orders en de facturatie. Vanuit Exact Online wordt er geen standaard EDI-oplossing voor aangeboden. We hadden het bij een andere partij neergeleged, maar het lukte hen niet het traject vlot te trekken met alle belanghebbenden. Het EDI-vraagstuk was destijds het heetste hangijzer, dat moest écht in een stroomversnelling worden gebracht. Daarnaast we wilden nog veel meer interne processen automatiseren. Door een verwijzing van een bekende zijn we bij Semso terechtgekomen."
Over de samenwerking
"De keuze voor Semso was al wel snel gemaakt. Semso gaf een open en eerlijk verhaal over wat er wel en niet kon. Geen verkooppraatje. Semso beschikte over de juiste technische kennis en maakte erg goed de vertaling naar de klantwens. In klare taal werd er uitgelegd hoe het allemaal ging werken en wat de verwachtingen waren."
"De communicatie is helemaal verlopen zoals ik verwacht en gehoopt had. Open en met een oog voor onze kosten. De inschattingen zaten daarnaast ook altijd in de juiste richting, waardoor we te allen tijde wisten waar we aan toe waren. Semso toonde initiatief en communiceerde open met belanghebbenden. Zij waren de regisseur en dat merkte je aan alles. Erg prettig. Aan andere partijen die met EDI worstelen en op zoek zijn naar een goede integratie zou ik Semso zeker aanbevelen! Semso begroot eerlijk, is pro actief en communiceert open met alle belanghebbenden."
Het resultaat
"Wij zijn dik tevreden over de ontwikkelde koppelingen, waaronder de EDI-koppeling. Hij functioneert naar behoren en levert ons heel veel voordelen op. Zo besparen we bijvoorbeeld veel tijd op administratieve werkzaamheden, waardoor we aandacht kunnen hebben voor actieve sales en andere zaken die waarde toevoegen.
We hebben tijd over voor ons échte werk. Met 60% van de bezetting behalen we 10% tot 15% meer omzet. De meeste impact van de koppeling merken we op de binnendienst. Hier hebben we 40% op de bezetting bespaard: 2 FTE! We hebben gewoon weer tijd over voor het actief benaderen van (potentiële) klanten en onze cijfers analyseren, in plaats van dat we druk zijn met de administratie."
Een verbeterpunt of suggestie
"Geen verbeterpunt, maar wel een suggestie; De persoonlijke aanpak, de korte lijnen en de mogelijkheid om snel te schakelen maken Semso uniek. Zorg ervoor dat je kernwaarden niet vervagen en dat je geleidelijk aan groeit. Dan komt het wel goed!"
De conclusie van Semso
Ondanks het feit dat we alle vertrouwen hadden in de goede afloop, was het voor ons spannend om het EDI-traject op te pakken. Homeij zat in de situatie dat het project "vast" zat en er echt iets geforceerd moest worden. Wij zijn er dan ook enorm trots op dat het ons is gelukt om Homeij binnen afzienbare tijd volledig geïntegreerd te krijgen met al haar EDI-handelspartners.
Na de EDI-integratie hebben we ook verschillende andere projecten voor Homeij opgepakt. Fantastisch om nu te zien welke voordelen het hen brengt. En als klap op de vuurpijl een mooie tip van een ervaren ondernemer.