Over Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek
De oorsprong van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek (ISM) ligt in de wegenbouw. Met verschillende vestigingen in het noorden en oosten van Nederland, is Dusseldorp actief voor (semi)overheden, waterschappen, het ministerie van Defensie, industrieën,projectontwikkelaars, het bedrijfsleven en particulieren.
Welke uitdaging had Dusseldorp voor ons?
Dusseldorp ISM is in 2015 overgenomen door ReintenInfra. Deze overname had ook gevolgen voor de datastromen binnen de organisatie. De hele ICT-infrastructuur werd namelijk van het oude moederbedrijf (REMONDIS) losgekoppeld. Hierdoor kwamen de softwarepakketten die altijd geïntegreerd waren, los van elkaar te werken. Onder andere pakketten van AFAS, Exact Synergy, Exact Financials en Planning.nl werkten niet optimaal meer samen. Het herstellen van de koppelingen tussen de verschillende softwarepakketten was dus een must. Waar mogelijk werden nieuwe koppelingen ontwikkeld, om de informatiestromen weer zoveel mogelijk te automatiseren.
Met het oude moederbedrijf was afgesproken dat Dusseldorp tijdelijk in de oude situatie kon blijven werken. Binnen het nieuwe netwerk van Dusseldorp ISM moesten de koppelingen dus in korte tijd gerealiseerd worden.
Het proces naar de oplossing
De oplossing lag wat complexer. Oude koppelingen waren namelijk lastig te doorgronden. Daarnaast lag er een zeer strakke deadline: binnen 3 weken moesten we een grote hoeveelheid integraties herstellen en realiseren.
Om tot een duurzame en efficiënte oplossing te komen, zijn we daarom eerst gestart met een uitgebreide situatie-analyse. Samen met de oude ICT-afdeling van Dusseldorp zijn alle koppelingen van begin tot eind doorgespit. Deze analyse gaf ons inzicht in de huidige situatie en werd de basis voor ons stappenplan tot de gewenste eindsituatie. Omdat het ging om veel werk in korte tijd, is alles opgedeeld in deelprojecten met een urenindicatie en prioritering. Op deze manier konden we binnen de gestelde deadline de must-haves gegarandeerd opleveren. Alle werkzaamheden met een lagere prioriteit zijn daarna op volgorde opgelost.
Het resultaat
Ondanks de grote omvang, is de gehele opdracht binnen de deadline én binnen het begrootte aantal uren gerealiseerd. Het doel van onze software-integraties is altijd om kosten en tijd te besparen. Door de integraties worden onnodige handelingen zoveel mogelijk voorkomen, zoals het dubbel invoeren of overzetten van documenten en data. Je kunt je voorstellen dat dit ook irritaties op kan roepen bij het personeel. Het goed integreren en afstemmen van de software draagt dus ook bij aan het werkplezier.
Om een voorbeeld te geven van het effect van een koppeling: In 8 maanden tijd werden er bij Dusseldorp 1800 mutaties gedaan vanuit Synergy naar Exact Financials. Iedere mutatie kostte hierbij oorspronkelijk rond de 5 minuten. Dit is dus een tijdsbesparing van 150 uur in 8 maanden, die nu ingezet kan worden voor andere zaken.
Dusseldorp over de samenwerking
“Een collega binnen Dusseldorp had goede verhalen gehoord over Semso. Op zijn aanraden zijn we dus om tafel gegaan. Doordat Semso nog relatief klein is, hadden we eerst onze twijfels over de haalbaarheid van de strakke deadline. De keuze om het door te zetten is toch goed gebleken. Doordat Semso werkt met korte lijnen, snel contact en een goed oplossend vermogen, zijn we tot de beste oplossing gekomen. Proactief werd meegedacht over een oplossing, waardoor dit ons veel tijd heeft bespaard. Aan een half woord hadden we genoeg om tot de kern van de uitdaging te komen. Een erg prettige samenwerking!“
Waar wijzelf het meest trots op zijn?
Juist de uitdaging maakt ons werk leuk. Dat is waar we onze kennis en kunde namelijk kunnen benutten. Toen we deze opdracht kregen van Dusseldorp als gevestigde naam, waren we daar zeker trots op. Het vertrouwen dat we kregen, gaf een enorme boost om hard aan de slag te gaan! Daarnaast was het een opdracht van grote omvang én met strakke deadline. Toen die deadline gehaald was, hebben we daar zeker een biertje op gedronken!