Waarom moet er een match zijn tussen mijn artikelen?
Op basis van orders en tax reports die wij uit Amazon krijgen, maken wij orders en boekingen aan in Exact Online. Om te zorgen dat deze uit bestaande producten bestaan moeten wij op basis van de informatie uit die Amazon orders de betreffende artikelen in jouw Exact Online administratie kunnen vinden. Dus: waarom moet er een match zijn tussen jouw artikelen? Omdat Exact Online het verplicht dat een order uit artikelen bestaat.
De standaard procedure
Het Barcode of Code veld
Het gebruikelijkst is dat de code in het Barcode of Code veld in Exact Online wordt gematched op het ASIN uit Amazon. Dat wil zeggen: onze koppeling haalt een order uit Amazon, kijkt naar het ASIN en probeert deze te matchen aan een artikel uit je Exact Online bestand met datzelfde nummer in het Barcode of Code veld. Wanneer de artikelen van die order allemaal gevonden zijn, wordt de order in Exact Online gezet.
De niet-zo-standaard procedure
De Barcode en Code velden zijn al in gebruik
Ook dán kunnen we de producten van Amazon nog met die van Exact Online matchen. Het is namelijk mogelijk om in Exact Online een Extra Veld aan te maken. In dit Extra Veld kun je vervolgens de ASIN's uit Amazon zetten. Dit Extra Veld geef je aan ons door en dan zorgen wij dat onze koppeling niet in de Barcode of Code velden kijkt, maar in dat Extra Veld. Disclaimer: dit Extra Veld moet dan voor alle artikelen gebruikt worden. Er kan niet gewisseld worden tussen Barcode en Code of Extra Veld. Het is één van de twee.
Wat als ik zelf een SKU hanteer en niet op ASIN wil matchen? Dit kan ook. We checken, naast het ASIN, ook de Seller SKU's die aan artikelen gekoppeld zijn in Amazon. Hier ben je dus aardig flexibel in.
Lang verhaal kort: zorg dat er een link gemaakt kan worden tussen de artikelen in Exact Online en artikelen in Amazon. Het ASIN of de Seller SKU uit Amazon moet in één van de volgende velden in een Exact Online artikel staan Barcode, Code of Extra Veld.